26.07.2016.
Festival antifašističkog filma u Mostaru
U
povodu obilježavanja 75 godina od dizanja ustanka naroda Bosne i
Hercegovine protiv fašizma, u Mostaru će u srijedu, 27. jula, biti
otvoren Prvi festival antifašističkog filma.
Festival
će trajati do 31. jula, a festivalski program će se održavati na eMTeeM
– ovoj Memorijalnoj sceni 2532. Projekcije će počinjati u 21sat.
Organizator festivala je Udruženje antifašista i boraca NOR – a Mostar.
Festival
je ove godine eksperimentalnog karaktera, a ideja je da pređe u
tradiciju i u pravilu traje od 23. do 27. jula stimulišući i kroz
filmsku umjetnost ideju antifašizma kao jednu od temeljnih
civilizacijskih vrijednosti.
Na
kraju će biti dodijeljena i nagrada „Mostarski univerzum“ za promicanje
ideje antifašizma umjetničkim sredstvima. Nagrada će nostiti
prepoznatljivi motiv sa Partizanskog spomen groblja u Mostaru.
(Novasloboda.ba)
20.07.2016.
Impresivan arhitektonski kompleks u srcu Mostara o kome se rijetko priča
(Tekst koji slijedi objavljen je na portalu modamo.info, autorica je Martina Penava, 19. juli 2016.)
Bogdana Bogdanovića sam već spominjala,
i to uz druga slavna arhitektonska imena koja su kao zaštitni znak
imali upečatljive naočale naglašenog geometrijskog oblika. Ovaj puta ga
vežem uz, kako ga je sam nazivao „najraskošnije delo svoje graditeljske
mladosti“ - Partizansku nekropolu u Mostaru.
Partizansko
groblje je izgrađeno 1965. u čast poginulima u NOB-u, i predstavlja,
zapravo je predstavljao, jedan od simbola grada. Radi se o kompleksu
kojeg se s pravom ubrajalo među najimpresivnije arhitektonske projekte
na Balkanu.
Bogdanović (Beograd, 20. kolovoza 1922. - Beč, 18. lipnja 2010.) je kompleks nazivao idealnim ideogramom grada.
Riječ
je o projektu koji je i javni prostor i memorijalno groblje i hrabar
umjetnički projekt i projekt gradskog pejzaža. Prostire se na više od
5000 četvornih metara, gdje se nalazi više od 600 nadgrobnih ploča koje
su raspoređene na šest nepravilnih terasa, a oblikom podsjećaju na
posječeno stablo – simbol prekinute mladosti. Kompleks je pomno smisleni
mix mediteranskog zelenila, kamena i vode.
„Mostar u malom, replika gradu na Neretvi“.
„Spomenik
je građen sporo, mukotrpno, od dobrovoljnih priloga, čak i od priloga u
naturi (a “natura” je bio kamen), pa i od kamena od starih mostarskih
kuća, koje su vreme i urbanizam već uveliko rušili, a familije su rado
poklanjale kamenu građu. Čak i to tiho preseljavanje materijala, pa i
materije starog grada, imalo je simboličnu vrednost.“ (Ukleti neimar)
„Svaki
je kamen odzvanjao kao muzički instrument. Znao sam, razume se, da
razne vrste različito odzvanjaju, utoliko dublje ukoliko je kamen mekši.
Paradoksalno je, a pomalo i komično, što najtvrđi granit piskuta,
mermer pevuši nekim mecosopranom, a krečnjak, najmuzikalniji kamen, ima
lep, baršunast alt. Klesari umeju i više da zapaze. “Svaki pjeva svoju
pjesmu” – kaže jedan od njih i to sa uverenjem da je svaki kvader biće
za sebe. Ali, kad počne zajedničko klesanje, ritam obuhvata svaki
“kameni instrument” i, odjednom, svaki pokret ruke, svaki položaj tela,
tako da ceo orkestar istovremeno dejstvuje i kao sopstveni metronom.“
(Ukleti neimar)
Danas
turisti ne obilaze Partizu. Umjetnička vrijednost ne znači i brigu, pa
se već godinama radi o devastiranom i zapuštenom kompleksu. U očuvanju i
zaštiti ne pomaže ni činjenica da je lokacija 2006. godine proglašena
nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine. U Odluci o proglašenju
kompleksa spomenikom stoji i rečenica: „Iako se radi o memorijalnom
kompleksu, posjetilac bez presedana može uživati u jedinstvenom spoju
svjetla, arhitektonskih formi i zelenila, može šetati i uživati u
vizurama na grad i rijeku.“
I sačekam da malo popusti mostarski ćelopek i zaputim se 13.7. oko 20h kako bih „uživala“ u (gore) tako idilično opisanom.
Više zelenila nego li je projektant ikad mogao zamisliti!
Možda
je i dobro što putokaze za nekropolu jedva da ćete vidjeti u gradu.
Smatram suvišnim napominjati potrebu potpune i stručne obnove kompleksa,
nove rasvjete ili postavljanja urbanog mobiliijara. I Bogdan B. je
2000. godine posjetio kompleks i vidio šta je vidio.
Iako
su dosadašnje kolumne u mom potpisu u pravilu optimistične i pozitivne,
ovu, nekako, nisam uspjela završiti u revijalnom tonu. Namjera je bila
spomenuti i ukazati na raskošno i impozantno arhitektonsko djelo tu, kod
nas.
Za MODAMO.info piše: Martina Penava
(modamo.info)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen